بلک فرایدی یا جمعه ی سیاه چیست و از کجا آمده است؟

بلک فرایدی اخرین جمعه ی ماه نوامبر و روز بعد از عید شکر گذاری( thanksgiving) است روزی که به صورت رسمی خرید برای کریسمس و سال نو آغاز میشود.


سال های زیادی است که این روز به علت تخفیف های خفن شلوغ ترین روز برای تمام فروشنده هاست.در واقع جمعه ی سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند.
این فرهنگ از آمریکای شمالی آغاز شد و به مرور زمان به مابقی کشور ها هم سرایت کرد.

تاریخچه جمعه سیاه یا بلک فرایدی

معمولا صفت سیاه در فرهنگ‌های مختلف، نشان دهنده ی رویدادی بدشگون است. اما جمعه سیاه در تاریخ کشور آمریکا، به رسوایی بازار طلا در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره می‌کند.

وقتی که جنگ داخلی آمریکا پایان یافت، دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا آغاز شد. در آن زمان دو نفر از زمین خواران به نام‌های جی گولد (Jay Gould)  و جیمز فیسک (James Fisk)  توانستند به واسطه خریدهای عمده، در مدتی کوتاه انحصار موقت طلا را به دست آورند.

این دو از این طریق سود بسیار زیادی به دست آوردند. چون دولت آن زمان نتوانست به‌ موقع متوجه این سواستفاده شود، برای اینکه قیمت از دست رفته ثابت شود، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد.

این کار در آخر زندگی افراد زیادی را ویران کرد. از آن زمان به دلیل وقوع این اتفاق در آن روز، از آن به عنوان بلک فرایدی (یا همان جمعه سیاه) یاد می‌شود.

روایت دیگری هم برای علت نامگذاری این روز وجود دارد. پلیس فیلادلفیا پنسیلوانیا و راچستر نیویورک، در سال ۱۹۶۱ به خاطر شلوغی و ترافیک بیش از حد خیابان‌ها در این روز، آن را بلک فرایدی نام‌گذاری کردند. البته در آن زمان کارشناسان این واژه را مناسب ندانستند و از مردم خواستند تا به جای استفاده از جمعه سیاه از عبارات دیگر استفاده کنند چرا که کلمه سیاه، نشان دهنده رویدادی بدشگون است.

آنها عبارات جمعه بزرگ یا شنبه بزرگ را به جای استفاده از جمعه سیاه یا بلک فرایدی به رسانه‌ها و مردم پیشنهاد دادند، اما این عبارات معادل سازی شده نیز عمر چندانی نداشتند.

دوباره در سال ۱۹۷۵ میلادی در روزنامه نیویورک تایمز، عبارت بلک فرایدی استفاده شد که در اینجا منظور از عبارت جمعه سیاه شلوغ‌ترین روز خرید و سنگین‌ترین ترافیک جاده‌ها بود که به دلیل خرید مردم ایجاد شده بود.

البته بسیاری از مردم آن زمان نمی‌دانستند منظور از این عبارت چیست، اما عده‌ای دیگر از افراد که پیش از این عبارت بلک فرایدی را شنیده بودند، می‌دانستند که منظور از این نام، فرصتی طلایی برای خرید است.

بلک فرایدی فروشگاه رک

حالا میرسیم به اصل ماجرا و بلک فرایدی فروشگاه رک!

شما میتونید ۳ آذر یعنی جمعه ی هفته ی پیشِ رو، لوازم مورد نیازتون رو با بهترین تخفیف ها خریدداری کنید و از حراج استثنایی ما بهره مند شوید. برای اطلاعات بیشتر صفحه ی اینستاگرام ما به ادرس rook.mobile را دنبال کنید.

منتظر حضور شما در فروشگاه رک هستیم!

کردن ایکون برروی صفحه گوشی
نوشته قبلی

آموزش اضافه کردن میانبر وبسایت به صفحه اصلی اندروید و آیفون

نوشته بعدی

این شارژر ۶۵ وات GaN از شارژر ۲۰ وات اپل ارزان‌تر است

خفن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 13 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید