معرفی فیلم بره (Lamb 2021)

معرفی فیلم بره (Lamb 2021)

انتظار؛ اهمیت انتخاب درست هسته مرکزی بازی

محصول ۲۰۲۱ کشور کم جمعیت ایسلند ایده جالبی دارد. زن و شوهر دامداری که کوه‌های خشن و تیز ایسلند احاطه‌شان کرده است. با وجود امتناع نویسنده در نوشتن دیالوگ برای کاراکتر‌ها، اتمسفر فیلم بیان کننده رابطه اخته بین زن و مرد است. آن‌ها هدیه‌ای از سمت طبیعت دریافت می‌کنند انسان_بره‌ای که مخاطب را به یاد ساتیر یونانی می‌اندازد.

البته این هدیه به طرز وحشتناکی از آن‌ها بازپس گرفته می‌شود. طبیعت و جدال آن با انسان در مرکزیت این فیلم قرار دارد. مانند نقاشی‌های ژاپنی، انسان مقهور و اخته در برابر طبیعت. ماریا (Noomi Rapace) و اینگوالر (Hilmir Snær Guðnason) دو بازیگر اصلی فیلم با صورت یخی، یادآور صخره‌ها هستند. انگار از دل کوه‌ها به دنیا آمده‌اند.

4131

بازی‌ها کاملا منطبق بر فضا و اتمسفر فیلم است. بازی‌های یخ زده از جنس رابطه زن و مرد. ناومی راپاس که از بهترین بازیگران کشور ایسلند است در این فیلم نیز عملکرد موفقی دارد. دو نکته مهم در بازی او جالب و حائز اهمیت است. او آرام حرف می‌زند آرام حرکت می‌کند البته این بنا به فضای فیلم است اما یک کارکرد دیگر نیز دارد. او خود را خرج نمی‌کند تا در موقع مناسب چشمان ما را معطوف به بازی‌اش کند.

جایی که بر سر گوسفند مادر داد می‌زند که :《برو》و هنگامی که شوهرش را در انتهای فیلم به آغوش می‌کشد بازی تکان دهنده‌ای دارد. همه ما را تشنه می‌کند تا ضربه کاری را در آخر فیلم به ما بزند. نکته بعدی این است؛ هنگامی که شما صورتتان مثل صخره سخت و مثل یخ منجمد است، چشمانی جادویی‌تان کمکتان خواهد کرد و از شما نابغه خواهد ساخت. 

به بازی و چشمان ناومی یک بار دیگر دقت کنید. خصوصا صحنه نواختن پیانو. مردمک‌هایش گریزانند. چشمانش چون شراره‌های آتش می‌جهند. اوج بازی چشمانش و بازی یخ زده بدنش که اینجا چون توده یخ در حال سوختن می‌ماند بی نظیر است. ماریا انگار روی آتش نشسته است.

اکثر منتقدان معروف تاکید نوشتارشان بر روی خود فیلم به عنوان یک مورد عجیب است ولی منتقد سایت دیترویت نیوز (The Detroit News) می‌گوید:《 راپاس در مرکز فیلم قرار دارد که عملکرد قابل توجهی ارائه می‌دهد، با اراده قوی و در عین حال آسیب پذیر، امیدوار و در عین حال مردد بازی می‌کند. او این کنجکاوی فیلم را به چیزی مرتبط و خاص تبدیل می‌کند.》البته به عقیده نگارنده  کنجکاوی واژه درستی برای توضیح نگاه او نیست. 

نگاه او منتظر است.  کلمه منتظر در خود 《مراقبت کردن》 را نیز به همراه دارد. نگاه‌های او محافظت را داراست‌. برای همین در را روی برادر شوهرش قفل می‌کند و  بر سر هرگونه عواملی که زندگی‌شان را بهم زند فریاد می‌کشد. در برخی از موارد برای تحلیل بازی یک بازیگر به این توجه می‌شود که بازی بازیگر چه هسته مرکزی دارد؟ شاید بتوان گفت هسته‌ای که بازی او را انسجام می‌بخشد همین نگاه منتظر و مراقبت است. بازی او تکمیل کننده پازل فیلم است. او گاهی با نگاهش همراه فیلم است و گاهی با ما همراه است. انتخاب او و بازی او به طرز شاهکاری در فیلم کار می‌کند.

همین الان می توانید فیلم بره را در اپل تی وی مشاهده کنید. این فیلم نمرات تقریبا خوبی را از منتقدین کسب کرده است. امتیاز ۶٫۳ از ۱۰ در IMDB، از سایت راتن تومیتوز امتیاز خوب ۸۶ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۶۸ را کسب کرده است.

5 بهترین دوربین گوشی های دنیا در 2023
نوشته قبلی

۵ بهترین دوربین گوشی های دنیا در ۲۰۲۳

نوشته بعدی

اپل تقدیم می کند آیفون ۱۵ اولترا (iPhone 15 Ultra)

اپل تقدیم می کند آیفون 15 اولترا (iPhone 15 Ultra)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 4 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید