معرفی فیلم فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)  سیاه زخم

معرفی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)  سیاه زخم

کامبربچ و اوجگاه بازیگری

قدرت سگ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره گلدن گلاب از چشم نواز‌ترین و وحشتناک‌ترین فیلم‌های امسال است. با فیلمنامه‌ای اقتباسی از رمان قدرت سگ توماس ساویج (Thomas Savage) که در انتها غافلگیرکننده عمل می‌کند. فیلم روی دوش شخصیت فیل با بازی بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) است که حرف از مرشدش می‌زند. فرانکو هنری،مرشد و استاد فیل به او سوارکاری و دیگر کارهایی که یک گاوچران به آن نیاز دارد را آموخته است. حال او نیز برای پیتر (Kodi Smit-McPhee) فرانکو هنری دیگری می‌شود. فیل یک قلدر است. او نسبت به برادر کوچکترش، جورج (Jesse Plemons) ، بی رحمانه برخورد می کند. او همسر جدید جورج، رز (Kirsten Dunst)  را بخاطر اعتیادش به الکل، تحقیر می کند. از آن جایی که فیل به مردانگی‌اش می‌نازد پیتر، فرزند رز را به خاطر سوسول بودن اذیت می‌کند. هنگامی که تعطیلات تابستانی فرا می رسد، رز و پیتر خود را در مزرعه محبوس می‌بینند. سال ۱۹۲۵ است و فیل پادشاه این جنگل است. چه چیزی می تواند او را از سلطنت محروم کند؟ عشق یا نفرت؟ 

کمپیون (Jane Campion) کامبربچ را برای نقش فیل در نظر داشت. او برای اولین بار کامبربچ را در سریال  پایان رژه (Parade’s End) دید. برای آماده شدن برای این نقش، کامبربچ  مدتی در مزرعه گاوداری در نزدیکی پارک ملی گلاسیر در مونتانا کار کرد. او برای یادگیری اسب سواری، پرتاب طناب، اخته کردن گاو نر و نواختن بانجو در یک کمپ سه هفته ای شرکت کرد. او نقش فیل بربنک را در نقش یک شکارچی عالی بازی می‌کند. «تی رکسی که به هر نقطه ضعف طرف مقابل حمله می‌کند. چشمان کوچک  این بازیگر هرگز استفاده بهتری از آن نشده است. فیل طوری به مردم خیره می شود که انگار از روی برج مثل یک تک تیرانداز به بیرون نگاه می کند. هر چه بیشتر در مورد شخصیت می فهمیم، او پیچیده‌تر می‌شود. «قدرت سگ» نشان می‌دهد که شکارچی‌های زیرک‌تر دیگری هم وجود دارند. فیلم همان تپه‌هایی است که در هم لولیده‌اند و سگی را نمایش می‌دهند که دهانش را باز کرده است. البته چه کسی می‌تواند آن را به راحتی ببیند؟ پیتر و فرانکو هنری. 

کامبربچ بازی جنون آمیزی دارد. قد بلند و چشمان ریزش به بهترین شکل به کاراکتر می‌خورد. فیل زندگی وحشی‌ای دارد. جایی برای تنهایی‌اش دارد که خبر از عشق نهانی‌اش دارد. و صحنه‌ی بازی او با آن تکه پارچه که بی نهایت پر احساس و اذیت کننده است. کامبربچ، یک بازیگر انگلیسی و پرورش یافته سنت انگلیسی است. این یعنی کار کردن  دیوانه‌وار روی تمام عناصر بازیگری. تولید بازیگر آچار فرانسه با انعطاف بالا. تسلط روی بدن و بیان به بهترین شکل ممکن. نوع راه رفتن، ایستایی بدن، استفاده صرفه‌جویانه از دست‌ها و نشستن و نوع خاص نگاه کردنش در طعنه زدن‌هایش شبیه شکارچی‌ای است که به تک تک حرکات طعمه‌اش  نگاه می‌کند و در موقع مناسب با یک حرکت با انرژی تمام حریف را از پا درمی‌آورد. مثل یک سامورایی. سکون، شمشیر، سکون. اما خب هر کاراکتری، مثل سنت تراژدی یونانی نقطه ضعفی دارد. غرور یا عشق؟ هر چه باشد کامبربچ در آن صحنه سیگار کشیدن با پیتر، دیگر جنگ را باخته است.

فیلم با پیتر آغاز می‌شود و با پیتر به به پایان می‌رسد. بازیگر ۲۵ ساله هالیوودی و برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره گلدن گلاب ۲۰۲۲ در این فیلم نمایش خیره کننده‌ای دارد. با چهره و فیزیک بدنی منحصربفردش مناسب کاراکتر است. با بازی بی روح و سردش و همین ویژگی‌های بدنی‌اش کاراکتر را وحشیانه‌تر می‌کند. تشریح خرگوش، کشتن خرگوش و … . رابطه این دو کاراکتر شاید از به یادماندنی‌ترین روابط تاریخ سینما باشد. هنگامی که رابطه اینچنینی در جلوی چشمانمان شکل بگیرد نیاز به بازی یک دست و درخشان است. کودی تا توانسته خود را با کامبربچ همسطح کرده است و این خود موفقیتی بی‌نظیر برای این بازیگر جوان است. 

به قول دبورا راس «اما این فیلم، فیلم کامبربچ است و اگر او هر جایزه ای را نبرد، من کلاهم را خواهم خورد، اما احتمالاً کلاه ده گالنی او را نه. منصفانه است». یا منتقد دیگری دلیل خوب بودن فیلم را کامبربچ می‌داند و عنوان می‌کند: «ولش کن، حالا فقط اسکار بهترین بازیگر مرد را به کامبربچ بده.» بندیکت کامبربچ فصل جدیدی از بازیگری را در دوران حرفه‌ای خود آغاز کرد و قطعا از حالا به بعد درخشش بیشتری از او شاهد خواهیم بود و همه منتظر فیلم جدید وس اندرسون هستیم تا او را در فیلم جدیدش ببینیم.

همین الان می توانید در اپل تی وی فیلم قدرت سگ را تماشا کنید.

معرفی فیلم مادران موازی - گورها و گهواره ها
نوشته قبلی

معرفی فیلم مادران موازی – گورها و گهواره ها

نوشته بعدی

معرفی فیلم داستان ازدواج (Marriage Story)

معرفی فیلم داستان ازدواج (Marriage Story)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید