مقایسه مک بوک ایر و پرو M2

مک بوک پرو و مک بوک ایر ۲۰۲۲ شرکت اپل به پردازنده قدرتمند انحصاری اپل M2 مجهز شدن. علاوه بر این هر دو دستگاه دارای نمایشگر ۱۳ اینچی هستن. اپل قیمت ۱۲۹۹ دلار برای مک بوک پرو و ۱۱۹۹ دلار برای مک بوک ایر در نظر گرفته. قیمت این دو دستگاه فقط ۱۰۰ دلار باهم تفاوت داره. اما ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدوم ما رو وامیداره تا به  مقایسه مک بوک ایر و پرو بپردازیم.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ از طراحی زیباتری برخورداره و در طیف رنگی متنوع‌تری عرضه میشه. از ویژگی های دیگه ی MacBook Air می‌توان به صفحه نمایش روشن‌تر و بزرگ‌تر و همچنین وب کم با کیفیت‌تر هم اشاره کرد. از سوی دیگه مک بوک پرو در نسخه پایه دارای صفحه نمایش ۱۳ اینچی و مزایای قابل توجهیه که اون رو به رقیبی قدرتمند برای مک بوک ایر ۲۰۲۲ بدل کرده. هر دو دستگاه به قدری خوب هستن تا در لیست بهترین لپ تاپ‌های موجود قرار بگیره.

 قیمت

برای مقایسه مک بوک ایر و پرو در بحث بودجه مورد نیازمون باید بگیم که مک بوک ایر ۲۰۲۲ با برچسب قیمتی ۱۱۹۹ دلاری نسبت به نسل قبلی MacBook Air M1 با قیمت ۹۹۹ دلار افزایش قیمتی قابل توجهی داشته. از سمت دیگه شرکت اپل برای مک بوک پرو ۲۰۲۲ قیمت ۱۲۹۹ دلار رو در نظر گرفته. شاید قیمت تقریبا یکسان این تصور رو به وجود بیاره که با مشخصات فنی یکسانی طرف هستیم. اما MacBook Pro با پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای قوی‌تر، باتری بادوام‌تر و عملکرد پایدارتر، خود رو از MacBook Air متمایز می‌کنه.

طراحی

اپل همواره به وزن خیلی سبک مک بوک‌های سری ایر خود افتخار کرده. از این رو MacBook Air 2022 با وزن کمتر و ابعادی نازک‌تر نسبت به MacBook Pro 2022 قابلیت حمل بهتری داره. مک بوک ایر جدید در مقایسه با نسل قبلی ۲۰ درصد سبک‌تر شده. این دستگاه با ابعاد ۲۱۴٫۸×۱۱٫۱۷×۳۰۴  میلی‌متر و وزن ۱٫۲۲۴ کیلو گرم نازک‌تر و سبک‌تر از مک بوک پرو با ابعاد ۳۰۴×۱۵٫۲×۲۱۲٫۳ میلی‌متر و وزن ۱٫۳۶ کیلو گرمه. MacBook Air در رنگ‌هایی چون Midnight، Starlight، Silver و Space Grey عرضه می‌شه که در مقایسه با رنگ‌های Silver و Space Grey برای MacBook Pro بسیار متنوع‌تره. مقایسه مک بوک ایر و پرو در بخش طراحی نشون دهنده وزن کمتر، ابعاد نازک‌تر، حاشیه نمایشگر کمتر و نمایشگر بزرگتر MacBook Air ئه.

Macbook Pro VS Air
مک بوک ایر نازک‌تر و سبک‌تر از مک بوک پرو است.

نمایشگر

مقایسه مک بوک ایر و پرو در بخش نمایشگر تفاوت چندانی رو نشون نمیده. مک بوک ایر دارای صفحه نمایش ۱۳٫۶ اینچ با وضوح ۱۶۶۴×۲۵۶۰ پیکسله. این در حالیه که اپل برای مک بوک پرو صفحه نمایش ۱۳٫۳ اینچ با وضوح  ۱۶۶۰×۲۵۶۰ پیکسل در نظر گرفته. نمایشگر مک بوک پرو جدید قادر به تامین میزان روشنایی ۴۷۴٫۶ نیت روشنایی در حالت استاندارد و ۴۹۰ نیت روشنایی در حالت HDR است. در مقابل مک بوک ایر دارای روشنایی ۴۸۹ نیت استاندارد و ۴۹۵ نیت HDR است که برتری نسبی اون رو نشون میده. هر دو لپ تاپ از فناوری رنگ گسترده P3 و True Tone پشتیبانی می‌کنن. مقایسه مک بوک ایر و پرو در این بخش برتری جزئی مک بوک ایر با صفحه نمایش بزرگتر، با کیفیت‌تر و با حاشیه‌ی نازک‌تر رو نشون می‌ده.

Macbook Pro VS Air 4
مک بوک ایر دارای صفحه نمایش ۱۳٫۶ اینچ است. این در حالی است که اپل برای مک بوک پرو صفحه نمایش ۱۳٫۳ اینچ را در نظر گرفته .

مشخصات فنی و عملکرد

هر دو دستگاه به ۲ عدد پورت Thunderbolt/USB 4 و یک عدد جک ۳٫۵ میلی‌متری به عنوان خروجی صدا مجهز شدن. علاوه بر این هر دو سیستم فقط میتونن که پشتیبانی از یک نمایشگر خارجی رو انجام بدن. تنها تفاوت  بین مک بوک ایر و پرو در پورت شارژره. مک بوک پرو با استفاده از پورت USB-C شارژ می‌شه. در حالی که مک بوک ایر از پورت MagSafe برای شارژ بهره برده. مقایسه مک بوک ایر و پرو در زمینه‌‌ی عملکرد، برتری بی چون و چرای مک بوک پرو رو نشون میده. با اینکه هر دو دستگاه به پردازنده انحصاری اپل M2 مجهز شدن، اما MacBook Pro 2022 از یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای هم بهره می‌بره. مک بوک پرو دارای سیستم خنک کننده فعاله که عملکرد دستگاه رو ارتقا می‌بخشه. این در حالیه که مک بوک ایر طراحی بدون فن خنک کننده داره.

Macbook Pro VS Air 5
هر دو دستگاه به ۲ عدد پورت Thunderbolt/USB 4 و یک عدد جک ۳٫۵ میلی‌متری به عنوان خروجی صدا مجهز شدن.

مقایسه مک بوک ایر و پرو در Geekbench 5.4 امتیاز ۸۹۱۱ رو به مک بوک پرو در تست چند هسته‌ای اختصاص داده. در مقابل مک بوک ایر در همین تست موفق به کسب امتیاز ۸۹۱۹ شده که عملکرد بهتری رو نشان میده. هر دو دستگاه در تست PugetBench for Adobe CC Photoshop عملکرد یکسانی داشتن. در این تست مک بوک ایر امتیاز ۸۲۱ و مک بوک پرو ۸۱۷ رو به ثبت رسونده ان. به واسطه پردازنده گرافیکی مجزا مک بوک پرو در تست ویرایش تصاویر ویدئویی Premiere Pro تونسته امتیاز ۵۵۲ در برابر امتیاز ۴۵۲ مک بوک ایر رو کسب کنه.

Macbook Pro VS Air 6
با اینکه هر دو دستگاه به پردازنده انحصاری اپل M2 مجهز شده‌اند، اما MacBook Pro 2022 از یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای نیز بهره می‌برد.

وب کم و بلندگوها

مقایسه مک بوک ایر و پرو در بحث کیفیت دوربین کاملا به نفع وب کم ۱۰۸۰p مک بوک ایره. مک بوک پرو از همون وب کم ۷۲۰p نسل قبلی استفاده می‌کنه که به لطف پردازنده M2 شاهد بهبود کیفیت تصاویر هستیم. هر دو دستگاه به ۴ بلندگو استریو بسیار با کیفیت مجهز شدن که صدای خیلی شفافی تولید می‌کنه. بلندگوها در بین صفحه کلید و صفحه نمایش جایگذاری شدهن و از فناوری پخش صدای فضایی و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنن.

باتری

مقایسه مک بوک ایر و پرو در بحث باتری تفاوت‌های خیلی فاحشی رو نشون میده. مک بوک پرو ۲۰۲۲ به باتری ۵۸٫۲ وات ساعتی مجهز شده که تا ۱۸ ساعت و ۲۰ دقیقه در مصارف عمومی شما رو همراهی می‌کنه. این میزان از شارژدهی در میان لپ تاپ‌های موجود در بازار شگفت انگیزه. از سوی دیگه مک بوک پرو با باتری ۵۲٫۶ وات ساعتی ۱۴ ساعت و ۶ دقیقه دووم میاره. مک بوک ایر به همراه یک آداپتور ۳۰ واتی عرضه می‌شه و با پرداخت ۲۰ دلار می‌توان شارژر دستگاه رو به نوع دوگانه USB-C برای شارژ همزمان دو دستگاه ارتقا داد. علاوه بر اون می‌تونید شارژر ۶۷ واتی رو برای دستگاه انتخاب کنید که میزان شارژ مک بوک ایر رو در مدت ۳۰ دقیقه به ۵۰ درصد می‌رسونه. از سمت دیگه مک بوک ایر به صورت پیش فرض به همراه شارژر ۶۷ واتی عرضه می‌شه.

 

جمع بندی

مقایسه مک بوک ایر و پرو در نهایت برتری نسبی مک بوک ایر رو نشون میده. این دستگاه با برخورداری از صفحه نمایش بزرگتر، وب کم با کیفیت‌تر، طراحی باریک‌تر و وزن سبک‌تر و قیمت کمتر ارزش خرید بالاتری نسبت به مک بوک پرو داره. البته پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای مجزا و سیستم خنک کننده فعال مک بوک پرو قابل چشم پوشی نیست. اما در تست‌ها تفاوت و برتری چشمگیری از خود نشون نمیده. اینکه مک بوک ایر بهتره یا پرو یه انتخاب کاملا شخصیه و باید با توجه به نوع کاربری انجام بگیره.

خرید ایرپاد
نوشته قبلی

راهنمای خرید ایرپاد اپل، بررسی گجت‌های صوتی اپل

نوشته بعدی

مقایسه مک بوک ایر M1 با پرو M1

مک بوک ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − نه =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید