مقایسه مک بوک ایر M1 با پرو M1

مدتیه که مک بوک های قدرت گرفته از تراشه M1 اپل رسماً معرفی شدن و پیشرفت‌های مهمی رو به همراه دارن. در اولین نگاه، می‌بینیم که مک بوک ایر m1 و مک بوک پرو ۱۳ اینچی m1 از پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی، پورت‌ها و دوربین فیس تایم یکسانی برخوردارن. اگه در تصمیم گیری بین خرید یکی از دو مدل مک بوک ایر و پرو جدید گیر افتادید، این مطلب به شما کمک میکنه. پس در ادامه با رک همراه باشید…

واکنش‌های اولیه به معرفی مک بوک ایر و مک بوک پرو m1 اپل در سراسر وب، با توجه به شباهتی که در چیپست‌های قدرت‌بخش این دو وجود داشت، کمی گیج کننده بود. اینکه مدل ایر ۹۹۹ دلاری از همون پردازشگر و پردازنده مرکزی مدل پرو ۱۲۹۹ دلاری قدرت می‌گیره. اما تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو مدل وجود داره که می‌تونه در تصمیم گیری شما مؤثر باشه و روش تاثیر بذاره!

در حالی که مک بوک های ام وان اپل از خیلی از جهت ها (مخصوصا سرعت و عمر باتری که هر دو خیلی با اهمیت هستن) پیشرفته تر شدن، اما هنوز هم چندین ناحیه حداقل نسبت به نسخه‌های اینتل عقب‌تر هستن، یا حداقل پیشرفتی نداشتن. در هر صورت، در فهرست زیر ما دو لپ تاپ مک بوک Air و Pro جدید اپل رو کنار همدیگه قرار دادیم و تفاوت‌های اونا رو با رنگ قرمز مشخص کردیم.

مدلMacBook Air 13 inch M1MacBook Pro 13 inch M1
پردازنده۸ هسته‌ای M1۸ هسته‌ای M1
حافظه۲۵۶GB, 512GB, 1TB یا ۲TB256GB, 512GB, 1TB یا ۲TB
رم۸ یا ۱۶GB8 یا ۱۶GB
گرافیکیکپارچه ۷ یا ۸ هسته‌اییکپارچه ۸ هسته‌ای
موتور عصبییکپارچه ۱۶ هسته‌اییکپارچه ۱۶ هسته‌ای
مدیریت گرمابدون فنخنک کننده فعال با فن
وای-فایWi-Fi 6 802.11axWi-Fi 6 802.11ax
دوربین فیس‌تایم۷۲۰p720p
اسپیکرهااسپیکرهای استریو با صدای وسیع و پشتیبانی از پخش دالبی اتموساسپیکرهای استریو با محدوده دامنه بالا، صدای وسیع و پشتیبانی از پخش دالبی اتموس
میکروفون‌هاسه میکروفون با شکل دهی پرتو مستقیمسه میکروفون با کیفیت استودیویی و شکل دهی پرتو مستقیم

مقایسه مشخصات فنی مک بوک ایر و مک بوک پرو ۲۰۲۰

در هر دو دستگاه، چیپست شگفت انگیز M1 با پردازنده ۸ هسته‌ای متشکل از ۴ هسته با کارآمدی بالا و ۴ هسته با قدرت بالا قرار داره. در نسخه پایه مک بوک ایر از چیپ گرافیکی ۷ هسته‌ای استفاده شده و ۸ هسته‌ای محدود به نسخه بالارده اونه، در حالی که درهمه ی  نسخه‌های مک بوک پرو می‌تونیم یک چیپ گرافیکی ۸ هسته‌ای رو پیدا کنیم. به جز تفاوت در پردازشگر گرافیکی، شما یک خنک کننده فعال رو هم می‌تونید در مک بوک پرو در اختیار داشته باشید. این له این معنیه که لپ تاپ با فن خنک کننده می‌تونه برای مدت طولانی از پس پردازش‌های سنگین بر بیاد.

دیگه تفاوت بین مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 تجهیز مدل پرو با اسپیکرهای استریو دارای محدوده دینامیکی گسترده و میکروفون‌هایی با کیفیت استودیوییه. جذابه که وای فای نسخه ۶ رو می‌تونیم در هر دو این لپ تاپ‌ها ببینیم. البته دوربین فیس تایم ۷۲۰p دیگه یخ کم قدیمی شده. اپل ادعا داره کیفیت تصویر این دوربین به لطف یک پردازشگر سیگنال تصویر جدید بهبود پیدا کرده.

این کامپیوترها حداکثر از ۱۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنن. البته اگه یک کاربر معمولی باشید، ۸ گیگابایت هم بیشتر از نیاز شما است و می‌تونه از پس کارهای مختلف بر بیاد.

نکته: پردازش‌های روزمره در هر دو لپ تاپ عالیه، اما اگه مدت زمان بیشتری در روز از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، خنک کننده فعال به کار رفته در مک بوک پرو باعث می‌شه که گزینه بهتری برای انتخاب شما باشه.

مقایسه صفحه نمایش مک بوک های ۲۰۲۰

اگه شفافیت نمایشگر اهمیت ویژه‌ای برای شما داره، مک بوک پرو با حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت به مراتب بهتر از مک بوک ایر با روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیته. هرچند روی هر دو لپ تاپ یک نمایشگر فوق‌العاده Retina قرار داره.

مدلMacBook Air 13 inch M1MacBook Pro 13 inch M1
اندازه واقعی نمایشگر۱۳.۳ اینچ۱۳.۳ اینچ
رزولوشن۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل
نسبت ابعاد۱۶:۱۰۱۶:۱۰
تراکم پیکسلی۲۲۷۲۲۷
روشنایی (نیت)۴۰۰۵۰۰
نمایشگر رتینا
True Tone
پوشش گسترده رنگ P3

مقایسه ورودی‌ها و خروجی‌ها

تفاوتی بین ورودی و خروجی‌های این دو مدل با هم دیگه وجود نداره، فقط یک تاچ بار در مدل پرو جایگزین کلیدهای ردیف Function شده که می‌تونید اونا رو همچنان در مدل ایر مشاهده کنید.

مشخصات فنی دو مک بوک جدید چند نکته منفی اونا در مقایسه با مک بوک های اینتل رو نشون میده. اول اینکه شما حداکثر ۲ پورت USB-C تاندربولت روی مدل‌های M1 خواهید داشت. این درحالیه که بالارده‌ترین مدل مک بوک پرو ۱۳ اینچی اینتل ۴ پورت (‌در هر طرف ۲ پورت) رو ارائه می‌کنه.

دومین ناحیه نزول پیدا کرده، پشتیبانی از نمایشگر اکسترناله. مک بوک های m1 جدید اپل حداکثر از یک نمایشگر اکسترنال تا رزولوشن ۶K و نرخ رفرش ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کنن. این درحالیه که نسخه اینتل مک بوک ها از دو نمایشگر ۲K با نرخ رفرش ۶۰ هرتز به علاوه یک نمایشگر ۶K با نرخ رفرش ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنن.

مدلMacBook Air 13 inch M1MacBook Pro 13 inch M1
مجیک کیبورد
تاچ آیدی
تاچ بارΧ
پورت‌های USB/C
یا تاندربولت
۲۲
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
شارژبا پورت USB-C/TBبا پورت USB-C/TB
بلوتوثنسخه ۵نسخه ۵
خروجی ویدیویییک نمایشگر اکسترنال تا رزولوشن ۶K و نرخ رفرش ۶۰ هرتزیک نمایشگر اکسترنال تا رزولوشن ۶K و نرخ رفرش ۶۰ هرتز

مقایسه ابعاد، وزن و رنگبندی مک بوک های جدید

در این بخش همه چیز مثل نسل قبل مک بوک های اینتله. به استثنای اینکه مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 اکنون حدود ۲ گرم سبک‌تر از نسخه اینتل شده هستش. همچنین اگه به خرید نسخه طلایی رنگ یکی از مک بوک‌‌های جدید اپل علاقه دارید، باید بدونید که فقط نسخه مک بوک ایر با این رنگ عرضه می‌شه.

مدلMacBook Air 13 inch M1MacBook Pro 13 inch M1
وزن۱.۲۹ کیلوگرم۱.۴ کیلوگرم
ضخامت۰.۴۱ تا ۱.۶۱ سانتی‌متر۱.۵۶ سانتی‌متر
عرض۳۰.۴۱ سانتی‌متر۳۰.۴ سانتی‌متر
عمق۲۱.۲۴ سانتی‌متر۲۱.۲۴ سانتی‌متر
اندازه نمایشگر۱۳.۳ اینچ۱۳.۳ اینچ
رنگنقره‌ای، خاکستری فضایی و طلایینقره‌ای، خاکستری فضایی

مقایسه عمر باتری مک بوک ایر M1 با مک بوک پرو M1

استفاده روزمره نشون میده عمر باتری مک بوک های M1 در مقایسه با نسخه‌های اینتل چه پیشرفت بزرگی داشته . البته ادعای اپل در عمر باتری ۱۵ تا ۲۰ ساعته در شرایط استفاده سنگین و شفافیت کامل نمایشگر هم نقض می‌شه. با تموم این تفاسیر، مصرف انرژی و عمر باتری پیشرفت بزرگی داشته.

مدلMacBook Air 13 inch M1MacBook Pro 13 inch M1
عمر باتری با وبگردیتا ۱۵ ساعتتا ۱۷ ساعت
عمر باتری با پخش فیلمتا ۱۸ ساعتتا ۲۰ ساعت
ظرفیت باتری۴۹.۹ وات ساعت (لیتیوم پلیمر)۵۸.۲ وات ساعت (لیتیوم پلیمر)
آداپتور شارژ۳۰ وات۶۱ وات

مقایسه قیمت

در بین پیکربندی‌های متفاوت، وقتی به نسخه مجهز به حافظه و رم یکسان مک بوک ایر و پرو نگاه می‌کنیم، متوجه اختلاف قیمت ۳۰۰ دلاری اونا با هم می‌شیم.

مدلMacBook Air 13 inch M1MacBook Pro 13 inch M1
256GB SSD/ 8GB RAM۹۹۹ دلار۱۲۹۹ دلار
۵۱۲GB SSD/ 8GB RAM۱۱۹۹ دلار۱۴۹۹ دلار
۲۵۶GB SSD/ 16GB RAM۱۱۹۹ دلار۱۴۹۹ دلار
۵۱۲GB SSD/ 16GB RAM۱۳۹۹ دلار۱۶۹۹ دلار
سفارشیتا ۲ ترابایت SSD و ۱۶GB رم = ۱۹۹۹ دلارتا ۲ ترابایت SSD و ۱۶GB رم = ۲۲۹۹ دلار

 

جمع بندی

الان که با مک بوک های قدرت گرفته از تراشه M1 شدید، می‌تونید بهتر بین اونا انتخاب کنید. اگه عمر باتری طولانی‌تر، خنک کننده فعال برای فعالیت‌های سنگین، یک نمایشگر کمی روشن‌تر و تاچ بار برای شما مهمه، مک بوک پرو گزینه مناسب شماست. اما اگه خیلی اونا مهم نیستن، می‌تونید مک بوک ایر رو با قیمت پایه ۹۹۹ دلاری تهیه کنید و همون قدرت و توان پردازشی مدل پرو رو تجربه کنید.

ی مک بوک ایر و پرو m2
نوشته قبلی

مقایسه مک بوک ایر و پرو M2

نوشته بعدی

مقایسه مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

مک بوک های ایر m1 و m2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید