جدیدترین تراشههای سری اپل سیلیکون یعنی M3 و M3 Pro و M3 Max، رهگیری پرتو سختافزاری و سایهزنی پیشرفته را برای بهبود رندر گرافیکی به همراه دارند.
کپل میگوید: «اکنون، هر مکی که با اپل سیلیکون عرضه میشود، میتواند بازیهای سطح بالا را به شیوهی فوقالعاده اجرا کند. پردازندهی اپل همچنین باعث میشود که مک، دارای همان معماری سختافزاری مشابه آیفون و آیپد باشد و فرآیند توسعهی نرمافزارها را بسیار سادهتر میکند.»
مارتین در این زمینه میگوید: «اگر به سری مکهای چند سال پیش نگاه کنید، ترکیبی از GPU مجتمع و مجزا وجود داشت. زمانی که در حال توسعهی بازی هستید، این عامل میتواند باعث پیچیدگی هرچه بیشتر شود؛ زیرا شما باید چندین سختافزار مختلف را در نظر بگیرید. امروز ما با اپل سیلیکون آن مراحل اضافه را کاملاً حذف کردهایم.»
مارتین همچنین افزود: «اکنون ما یک پلتفرم بازی یکپارچه و سراسری برای آیفون، آیپد و مک ایجاد کردهایم. مثلا بازی Resident Evil Village که ابتدا برای مک و سپس برای آیفون و آیپد منتشر شد.»
فناوری جدیدی که در خانوادهی تراشههای M3 تعبیه شده است و Dynamic Caching نام دارد، به GPU اجازه میدهد تا میزان مصرف حافظه را در زمان مورد نیاز کنترل کند. اپل میگوید این قابلیت بهطرز چشمگیری بهرهبرداری و عملکرد GPU را برای برنامهها و بازیها افزایش میدهد.
اپل در بخش نرمافزاری نیز تغییراتی برای اجرای هرچه بهتر بازیها انجام داده است. برای مثال سیستمعامل macOS Sonoma دارای یک حالت بازی جدید است که به طور موقت عملکرد CPU و GPU را برای بازی در اولویت قرار میدهد. حالت بازی همچنین تأخیر صوتی ایرپاد را کاهش میدهد.
در اوایل سال جاری، اپل ابزار جدیدی را منتشر کرد که به توسعهدهندگان بازی اجازه میدهد بازیهای ویندوزی اصلاحنشده خود را روی مک اجرا کنند و بتوانند به سرعت ارزیابی کنند که چقدر امکان اجرا و انتشار آن برای macOS وجود دارد.
اپل برای اینکه امسال بتواند بهترین مک بوک را تولید کند و طرفداران بیشتری برای این محصول خود پیدا کند، چندین بازی معروف و مطرح دنیا مثل ریمیک Resident Evil 4 و Resident Evil Village و Stray و Baldur’s Gate 3 را به لپتاپهای خود آورد.
احتمالا بازیهای Death Stranding Director’s Cut و Assassin’s Creed Mirage نیز سال آینده برای مک منتشر شوند.