آسیب ناشی از شارژ کردن گوشی با پاور بانک و شارژر فندکی؛آیا این حقیقت دارد؟

بار ها برای همه ی ما پیش آمده که در موقعیتی قرار گرفتیم که علی رغم درصد پایین شارژ گوشی، دسترسی به پریز برق و یا شارژر نداریم و به جای آن از پاور بانک و یا شارژر فندکی خودرو استفاده میکنیم.

بسیاری باور دارند که شارژ کردن گوشی از طریق پاور بانک و یا شارژر فندکی باعث آسیب رسیدن به باطری گوشی میشود.اما این ادعا تا چه اندازه درست است؟

 در رابطه با پاور بانک:

استفاده از پاوربانک به هیچ وجه به باتری موبایل شما آسیب نمی‌رساند، با این حال بهتر است به کیفیت پاوربانک توجه کنید. یک پاوربانک نامناسب می‌تواند به باتری تلفن همراه شما آسیب برساند و سریعتر از حد معمول خراب شود. پاوربانک با کیفیت، هیچ آسیبی به گوشی شما وارد نمی‌کند.

ویژگی‌های پاوربانک نامرغوب که در ضرر پاوربانک موثرند:

کیفیت PCB ضعیف

یکی از مهم‌ترین عواملی که در ایجاد یک پاوربانک ضعیف نقش دارد، کیفیت کم PCB است. PCB سطح ولتاژی را که توسط پاوربانک تولیدشده و به دستگاه منتقل می‌شود، کنترل می‌کند. ولتاژ بیش‌ازحد می‌تواند باعث سوختن یا منفجرشدن باتری گوشی شود. پس به هنگام خرید پاوربانک حتماً کیفیت PCB را بررسی کنید.

فاقد شارژ هوشمند

پاوربانک باید تشخیص دهد که چه زمانی شارژ باتری تکمیل‌شده و چه زمانی باید جریان را قطع کند. به این ویژگی شارژ هوشمند گفته می‌شود. پاوربانک‌های مرغوب با سنجش ولتاژ و با علم بر میزان ورودی متناسب با دستگاه شما به شارژ گوشی شما می پردازد.

پاوربانک‌های ضعیف اغلب فاقد این ویژگی بوده و با شارژ مداوم گوشی عمر باتری آن را کوتاه‌تر می‌کنند. پس پاوربانکی را انتخاب کنید که هوشمند باشد و زمان قطع جریان را تشخیص دهد.

عدم شارژ قطره‌ای

سه مرحله برای شارژ کامل باتری وجود دارد: سریع، مداوم و قطره‌ای. هنگامی‌که باتری کاملاً شارژ شد، شارژر باید وارد مرحله قطره‌چکان شود. این موضوع کمک می‌کند تا باتری به ۱۰۰ درصد رسیده و تا زمان قطع جریان در همان درصد باقی بماند.

اگر پاوربانک شما قابلیت شارژ قطره‌ای نداشته باشد، به این معنی است که گوشی شما هرگز به ۱۰۰ درصد نمی‌رسد. این موضوع به‌طور قابل‌توجهی طول عمر کلی باتری را کاهش داده و به آن آسیب می‌رساند.

کیفیت ساخت ضعیف

مهم‌تر از همه، پاوربانک‌ها در صورت ساخت ضعیف نیز مستعد آسیب رساندن به دستگاه‌های هوشمند شما هستند. در حوزه فناوری استانداردهای مشخصی برای ساخت پاوربانک‌ها در سراسر جهان اعلام‌شده است؛ اما برخی از تولیدکنندگان از این استانداردها پیروی نکرده و محصولات بی‌کیفیتی را روانه بازار می‌کنند.

اگر به دنبال پاوربانک مناسب و باکیفیت هستید، توصیه می‌کنیم از برندهای معتبر خریداری کنید. برندهای معتبر همیشه سعی در ارائه بهترین کیفیت دارند

کیفیت کم کابل شارژ

با این‌که کابل‌های شارژ تأثیر مستقیمی بر روی باتری گوشی ندارند، اما کابل‌های ارزان‌قیمت می‌توانند مقاومت بیشتری داشته و درنتیجه انرژی کمتری را به گوشی شما منتقل کنند. همچنین، در صورت استفاده از کابل‌های ضعیف مدت‌زمان شارژ باتری نیز افزایش پیدا کرده و این مورد باعث کاهش عمر باتری گوشی می‌شود.

بنابراین به هنگام خرید پاوربانک کابل آن را به‌خوبی بررسی کنید. مطمئن شوید که کیفیت خوبی داشته و مناسب گوشی همراه شماست.

گرم شدن بدنه پاوربانک

پیش از خرید پاوربانک حتماً آن را امتحان کرده و میزان گرم شدن بدنه‌اش را بررسی کنید. چنانچه بدنه پاوربانک در مدت‌زمان کم بسیار گرم شد، می‌تواند ناشی از ضعیف بودن پاوربانک یا خرابی آن باشد. درحالی‌که در پاوربانک‌های قدرتمند این موضوع به چشم نخورده و یا حداقل پس از ساعت‌ها فعالیت در اندازه خیلی کم گرم می‌شوند.

در رابطه با شارژر فندکی این مورد به چند عامل بستگی دارد:

  • نوع خودرو: برخی ماشین‌ها در قسمت فندک ولتاژ و جریان متغیر دارند. یعنی ممکن است ولتاژ و جریانی که در این بخش وجود دارد کم و بیشتر شود. جریان ورودی بسیار مهم است و اگر این جریان کم یا زیاد باشد خیلی زود می‌تواند به باتری آسیب بزند. این مشکل بیشتر برای ماشین‌های قدیمی وجود دارد و ماشین‌های جدید به هیچ وجه چنین مشکلی ندارند.
  • نوع شارژر فندکی: مطمئنا کیفیت شارژر فندکی به صورت مستقیم روی شارژ تاثیر دارد. برخی شارژرهای فندکی بی‌کیفیت خیلی زود به باتری آسیب می‌زنند. چون نمی‌توانند ولتاژ و جریان ثابت و متناسب با نوع باتری را تولید کنند و به باتری آسیب می‌زنند. اگر از شارژر فندکی باکیفیت استفاده کنید.
  • مشکلی از این نظر نخواهید داشت. مسلما شارژرهای فندکی که توسط سامسونگ، شیائومی یا کمپانی‌های معروف دیگر مانند انکر، بیسوس و الدینیو تولید می‌شود تمام این استانداردها را دارد و مشکلی از این نظر نخواهید داشت.
  • مدل گوشی و نوع باتری: باید ببینید که باتری گوشی شما تا چه حد می‌تواند برخی نوسانات جریان و ولتاژ را تحمل کند. گوشی‌های قدیمی که باتری با جریان ثابت داشتند خیلی زودتر با نوسانات برق به مشکل می‌خوردند. اما باتری‌های نسل جدید که اصطلاحا به آن‌ها فست‌شارژ می‌گوییم دامنه‌ی جریان و ولتاژ بسیار زیادی دارند و مشکلی از این بابت به وجود نمی‌آید. باتری آیفون و یا باتری گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مقاومت بسیار بالایی در برابر نوسانات ولتاژ و جریان دارند.
  • نوع کابل: چه روی شارژر فندکی و چه روی آداپتورهای باکیفیت از کابل بی‌کیفیت استفاده نکنید. کابل بی‌کیفیت اجازه نمی‌دهد جریان و ولتاژ به درستی به باتری منتقل شود و خیلی زود به باتری آسیب می‌زند. مسلما کابل بی‌کیفیت روی شارژر فندکی هم برای گوشی ضرر دارد. تشخیص کابل و آداپتور اصل و اورجینال را هم بخوانید تا مطمئن شوید کابلی که استفاده می‌کنید کیفیت لازم را دارد.

اگر بخواهیم همچنان ساده‌تر در مورد آسیب شارژر فندکی به باتری گوشی و ماشین صحبت کنیم این نکات نهایی جمع‌بندی کاملی هستند .

    1. اگر ماشین شما قبل از سال ۲۰۱۰ یا ۱۳۸۹ ساخته شده است استفاده از شارژر فندکی پیشنهاد نمی‌شود.
    2. حتما از یک شارژر فندکی تولیدی بک برند معتبر استفاده کنید. برندهای انکر، بیسوس و الدینیو و سامسونگ و شیائومی بهترین گزینه هستند.
    3. برخی شارژرهای فندکی نمایشگری دارند که میزان ولتاژ و جریان را در هر لحظه نشان می‌دهد. اگر این ولتاژ و جریان با باتری شما همخوانی نداشته باشد می‌توانید آن را قطع کنید.
    4. باتری‌های مدرن اکثرا فست‌شارژ هستند. یعنی با ولتاژ و جریان‌های متغیر هم کار می‌کنند. در نتیجه میزان آسیب شارژر فندکی به باتری موبایل بسیار کمتر شده است. ولی دقت داشته باشید که حتما از شارژر فندکی فست‌شارژ برای گوشی‌های فست‌شارژ استفاده کنید.
    5. همواره و در هر موقعیتی از کابل شاژرر باکیفیت استفاده کنید. راهنمای خرید کابل شارژر را از دست ندهید.
    6. خرید شارژر فندکی اصل نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. حتما و حتما از یک فروشگاه معتبر اقدام کنید تا شارژر اورجینال و با بهترین کیفیت تهیه کنید و سلامتی باتری گوشی شما به خطر نیفتد.
پرو
نوشته قبلی

نمایشگر اولد آیپد پرو ۲۰۲۴ مشکل عجیبی دارد

نوشته بعدی

آیفون SE 4 سال آینده عرضه می‌شود افشای هدف اپل تا سال ۲۰۲۷

5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید