مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ به‌ صورت رسمی معرفی شد که در مقایسه با نسل قبلی، آیفون ۱۴، تغییرات زیادی داشته .

در این مقاله، تفاوت‌های آیفون ۱۵ و ۱۴ به‌ صورت دقیق بررسی میکنیم.

آیفون یکی از پر فروش ترین گوشی های دنیاست.

و هر ساله شرکت اپل با معرفی مدل جدیدی از این تلفن هوشمند برای خود، میلیون ها کاربر رو به خودش جذب می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، اپل مدل آیفون ۱۴ رو معرفی کرد و در همون سال، شایعاتی پیرامون مشخصات آیفون ۱۵ شروع به پخش شدن کرد.

در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و بهبودهای موجود در آیفون ۱۵ نسبت به نسخه قبلی، یعنی آیفون ۱۴ می‌پردازیم.با ما همراه باشید.

تفاوت در طراحی:

یکی از تفاوت‌های اصلی بین آیفون ۱۵ و ۱۴، طراحی اونه. آیفون ۱۵ طراحی جدید تری داره.که نسبت به آیفون ۱۴،ظاهرش خیلی قشنگ تر شده. آیفون ۱۵ دارای قاب مسطح و بدنه‌ای باریک با ضخامت ۷٫۶۵ میلی‌متریه.در مقابل، آیفون ۱۴ دارای یک قاب گرد و بدنه‌ای با ضخامت ۷٫۴ میلی‌متریه. این تغییرات در طراحی،باعث شده که قاب آیفون ۱۵ به مراتب قوی‌تر و مقاوم‌تر از قاب آیفون ۱۴ باشه.همچنین، آیفون ۱۵ دارای یک نمایشگر با فرکانس تازه‌تر ۱۲۰ هرتزه که به این معناست که نمایشگر آیفون ۱۵ با ارائه تصاویری با فرکانس بالاتر نسبت به آیفون ۱۴، امکان تجربه‌ی خیلی بهتری برای بازی کردن و … به شما میده.

تفاوت دوربین آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵

تفاوت دیگه ای که بین آیفون ۱۵ و ۱۴ وجود داره، در دوربین اونا است.آیفون ۱۵ دارای دوربین دوگانه با حسگر ۱۲ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسل فیلمبرداریه.همچنین، این دوربین با قابلیت زوم اپتیکال ۳ برابر، به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از زوم اپتیکال، تصاویر رو با افزایش کیفیت و بدون کاهش وضوح، بزرگ‌تر کنه.دوربین آیفون ۱۴ هم دارای دو حسگر ۱۲ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسل فیلمبرداریه.اما، قابلیت زوم اپتیکال اون فقط ۲ برابره. این تفاوت در دوربین‌های دو گانه،باعث افزایش قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری در آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴ شده که این یه آپشن به شدت خوبه.کاربران این امکان رو دارن که تصاویر با کیفیت و وضوح بالاتری بگیرن.همچنین، آیفون ۱۵ دارای تکنولوژی سوپر رزولوشن در فیلمبرداری است که به کاربران اجازه میده تا با استفاده از این تکنولوژی، فیلم‌های با کیفیت بالاتری رو ضبط کنن. در مقابل، آیفون ۱۴ این قابلیت رو نداره.دوربین یکی دیگر از اصلی ترین و نقطه ی قوت ویژگی‌های آیفون‌هاست. در آیفون ۱۵،اپل بهبود‌هایی در دوربین این تلفن هوشمند اعمال کرده. این اصلاحات شامل بهبود در دیدن  و عکس گرفتن در شب،تصویربرداری با وضوح بالاتر، و افزایش سرعت فوکوس و پردازش تصویره.

همچنین، دوربین اصلی آیفون ۱۵ با تکنولوژی LiDAR همراه شده  که به عنوان یک سنسور اعمال شده .این تکنولوژی به دوربین این کمک رو می‌کنه تا در شرایط نوری ضعیف، تصاویر با کیفیتتر و دقیق‌تری بگیره.

همچنین، این تکنولوژی به طور کلی به دوربین کمک می‌کنه تا در تشخیص عمق و فضا بهتر عمل کنه و به کاربران این امکان رو میده تا از ویژگی‌های AR (واقعیت افزوده) تجربه بهتری داشته باشن.همچنین، این تکنولوژی به دوربین کمک می‌کنه تا در تشخیص اجسام و افراد بهتر عمل کنه،به خصوص در برنامه‌های واقعیت افزوده.

دوربین آیفون ۱۵ اپل شامل یک سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/1.6 شبیه آیفون ۱۴ پرو پارساله.مدل‌های استاندارد در نسل قبلی از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌بردن.

دوربین اصلی آیفون ۱۵ فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری داره و از پیکسل‌های ۲ میکرومتری چهارگانه برخورداره.این دوربین همچنین به لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت مجهز شده است، و ظاهراً می‌تواند مثل مدل‌های ۱۴ پرو زوم ۲ برابری و فیلم‌برداری ۴K داشته باشه.

تفاوت پردازنده:

پردازنده، به عنوان مغز اصلی یک گوشی هوشمند، نقش مهمی در عملکرد و سرعت گوشی داره.آیفون ۱۵ و ۱۴ هر دو از پردازنده A سری استفاده می‌کنن،اما پردازنده A15 Bionic آیفون ۱۵ نسبت به پردازنده A14 Bionic آیفون ۱۴، بهبودپیدا کرده.

پردازنده A15 Bionic، با استفاده از فناوری ۵ نانومتر، سرعت بیشتری نسبت به پردازنده A14 Bionic داره و قابلیت انجام بازی های بیشتری رو به کاربر میده.همچنین، باتری آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴، با استفاده از پردازنده A15 Bionic و بهینه‌سازی‌های بیشتر، عمر بیشتری داره و این هم بهبود یافته.یکی از بهترین ویژگی‌های آیفون‌های اخیر، پردازندشونه که خیلی قویه!

در حقیقت، اپل هر ساله سعی میکنه که عملکرد پردازنده آیفون رو بهبود ببخشه. در آیفون ۱۵، اپل از پردازنده A15 Bionic استفاده می‌کنه که قدرت پردازش اون بهتر شده. این پردازنده با فناوری ۵ نانومتری تولید شده و قدرت پردازش اون نسبت به پردازنده A14 Bionic در آیفون ۱۴ افزایش پیدا کرده.بهبود‌های این پردازنده شامل عملکرد بهتر در برنامه‌های گرافیکی،افزایش سرعت پردازش داده‌های دارای امنیت بالا و بهبود مصرف انرژی در برخی کاربردهاست.همچنین، پردازنده A15 Bionic قادر به پشتیبانی از شبکه‌های ۵G هست که این امکان رو برای کاربران فراهم می‌کنه تا با سرعت بالاتری به اینترنت دسترسی داشته باشن.

اتصالات:

آیفون ۱۵ و ۱۴ دارای اتصالات بی‌سیم Wi-Fi 6 و ۵G هستن.اما، در آیفون ۱۵، اپل از فناوری mmWave برای اتصال به شبکه‌های ۵G استفاده کرده.این فناوری، امکان اتصال به شبکه‌های ۵G با سرعت خیلی بالاتری رو به کاربر میده.همچنین، آیفون ۱۵ دارای کارت SIM دوگانه هستش که به کاربران این امکان رو میده که هم‌زمان با دو شماره تلفن و دو سیم کارت مختلف کار کنن. این قابلیت در آیفون ۱۴ وجود نداره.

حافظه و ذخیره سازی

آیفون ۱۵ در حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت ارائه میشن و وارد بازار میشن. همچنین،این گوشی از حافظه RAM 6 گیگابایتی استفاده می‌کنه که از سرعت و عملکرد بهتری برخورداره.در مقابل، آیفون ۱۴ در حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ارائه می‌شه.

بهبودهای صفحه نمایش

صفحه نمایش هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آیفون‌ و  البته همه ی گوشی هاست.در آیفون ۱۵، اپل از یک نوع صفحه نمایش با فرکانس بالاتر استفاده می‌کنه.این صفحه نمایش با نام ProMotion با فرکانس ۱۲۰ هرتز عرضه میشن.این فرکانس بالاتر، باعث افزایش روانی عملکرد دستگاه میشه و وقتی کاربر از صفحه نمایش دستگاه استفاده می‌کنه،تصاویر و عکس هارو با کیفیت و با روانی بیشتری نمایش داده میشن.صفحه نمایش همیشه به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم آیفون‌ها شناخته شده و در آیفون ۱۵، اپل بهبود‌هایی در این بخش اعمال کرده .و خیلی چیزها رو تقویت کرده این بهبود‌ها شامل افزایش نسبت تصویر به صفحه (به نسبت آیفون ۱۴)، افزایش نسبت کنتراست،بهبود در دقت و رنگ‌های نمایشی و افزایش سرعت نسبت به نسخه قبلی آیفونه.

همچنین، این صفحه نمایش با تکنولوژی ProMotion همراه شده که به کاربران این امکان رو میده تا با سرعت بالایی در بتونن محتوای خودشون رو به نمایش بذارن.

آیفون ۱۵ امسال از نمایشگر ۶٫۱ اینچی OLED Super Retina XDR استفاده می‌کنه که از فناوری دالبی ویژن با حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت بهره می‌بره.البته این روشنایی در زیر نور آفتاب می‌تونه تا ۲۰۰۰ نیت یعنی دو برابر آیفون ۱۴ افزایش پیدا کنه.اپل ادعا داره که بر روی نمایشگر iPhone 15 از محافظ سرامیک شیلد استفاده کرده و  این صفحه نمایش از هر شیشه دیگه ای که روی سایر گوشی‌های رقیب قرار داره، مقاوم‌تره.

باتری

باتری یکی دیگر از اصلی ترین ویژگی‌های آیفون‌هاست. در آیفون ۱۵، اپل باتری رو تقویت کرده که باعث کاهش مصرف انرژی توسط دستگاه میشه. بهبود‌های اعمال شده شامل افزایش ظرفیت باتری و بهبوددر مصرف انرژی توسط تراشه پردازشیه .

در آیفون ۱۵، اپل بهبود‌هایی در باتری اعمال کرده که باعث کاهش مصرف انرژی توسط دستگاه میشه.بهبود‌های اعمال شده شامل افزایش ظرفیت باتری و بهبود در مصرف انرژی توسط تراشه پردازشی A15 Bionic هستن.همچنین، اپل از فناوری شارژ سریع MagSafe 2 هم در آیفون ۱۵ استفاده کرده که باعث میشه که دستگاه سریع تر شارژ بشه.

یکی از مشکلاتی که کاربران تلفن‌های هوشمند باهاش روبرو میشن، مصرف باتریه.در آیفون ۱۵، اپل بهبود‌هایی در باتری این تلفن هوشمند اعمال کرده.این بهبود‌ها شامل افزایش ظرفیت باتری (به نسبت آیفون ۱۴)، بهبود در مدیریت مصرف باتری،افزایش سرعت شارژ باتری و افزایش عمر کاری باتری در طولانی‌مدته.

همچنین، آیفون ۱۵ با امکان شارژ سریع و شارژ بی سیم همراه شده که این امکان رو برای کاربران فراهم می‌کنه تا به سرعت باتری خود رو شارژ کنن.

افزایش امنیت:

بهبود امنیت همیشه یکی از اهداف اپل در تولید تلفن‌های هوشمند بوده و هست. در آیفون ۱۵، اپل بهبود‌هایی در امنیت این تلفن هوشمند اعمال کرده.این بهبود‌ها شامل افزایش امنیت سیستم عامل iOS، افزایش امنیت در تراکنش‌های پولی، بهبود در تشخیص چهره و اثر انگشت و افزایش امنیت در برنامه‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند، هست.

بهبودهای دیگر

یکی دیگر از بهبودهای آیفون ۱۵، بهبود در ارتباطات بی سیم است. اپل در این نسخه از آیفون، از فناوری Wi-Fi 6E استفاده کرد که این فناوری، ارتباطات بی سیم رو با سرعت بالاتر و پایدارتری ارائه میده.

همچنین، اپل در آیفون ۱۵، از فناوری Ultra-Wideband استفاده کرده که به کاربران اجازه میده در دستگاه‌های دیگه که از همین فناوری پشتیبانی می‌کنن، به صورت نزدیکی ارتباط برقرار کنن.

آیفون ۱۵آیفون ۱۵ پلاسآیفون ۱۵ پروآیفون ۱۵ پرو مکس
نمایشگر۶٫۱ اینچی ۶۰ هرتزی۶٫۷ اینچی ۶۰ هرتزی۶٫۱ اینچی ۱۲۰ هرتزی۶٫۷ اینچی ۱۲۰ هرتزی
تراشهA16A16A17 ProA17 Pro
دوربین۴۸ مگاپیکسلی اصلی
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۴۸ مگاپیکسلی اصلی
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۴۸ مگاپیکسلی اصلی بهبودیافته
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم ۳ برابری
۴۸ مگاپیکسلی اصلی بهبودیافته
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو پریسکوپ با زوم ۵ برابری
حافظه داخلی۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت
رنگ‌هاصورتی، زرد، آبی، سبز و مشکیصورتی، زرد، آبی، سبز و مشکیتیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعیتیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی
قیمت۷۹۹ دلار۸۹۹ دلار۱۰۹۹ دلار۱۱۹۹ دلار

مقایسه آیفون ۱۵ با بقیه برند ها

آیفون ۱۵گلکسی S23شیائومی ۱۳
نمایشگر۶٫۱ اینچی ۶۰ هرتزی OLED Super Retina XDR6.1 اینچی ۱۲۰ هرتزی Dynamic AMOLED 2X6.36 اینچی ۱۲۰ هرتزی AMOLED
تراشهA16اسنپدراگون ۸ نسل ۲اسنپدراگون ۸ نسل ۲
دوربین۴۸ مگاپیکسلی اصلی
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۵۰ مگاپیکسلی اصلی
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم ۳ برابری
۵۰ مگاپیکسلی اصلی
۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم ۳٫۲ برابری
حافظه داخلی۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
رنگ‌هاصورتی، زرد، آبی، سبز و مشکیمشکی، سبز و بنفشمشکی، سفید، آبی، نعنایی
قیمت۷۹۹ دلار۷۹۹ دلار۶۹۹ دلار

نتیجه‌گیری:

در نهایت، آیفون ۱۵ نسبت به نسخه قبلی، یعنی آیفون ۱۴، دارای ویژهای بهتر بسیار زیادیه.اپل در این نسخه، بهبودهایی در پردازنده، دوربین، صفحه نمایش، باتری و ارتباطات بی سیم اعمال کرده.

بهبودهای اعمال شده در این نسخه، باعث بهبود عملکرد هم شده.

آیفون 13 و 14 1
نوشته قبلی

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴

نوشته بعدی

دستور جمع‌آوری آیفون ۱۴ و ۱۵ از بازار ایران صادر شد!

15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید