هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو رونمایی شد؛ «آیفون» بعدی اپل!

اپل با رونمایی ویژن پرو مهم‌ترین محصول دهه‌ی اخیرش رو به‌نمایش گذاشت؛ دستگاهی که می‌تونیم به اون «آیفون» بعدی لقب بدیم.
 

سال‌ها شایعه‌، افشاگری و انتشار اطلاعات ضدونقیض سرانجام به پایان رسید؛ اپل با برگزاری مهم‌ترین کنفرانسدهه‌ی اخیرش، از اولین هدست واقعیت ترکیبی خود پرده‌برداری کرد. این هدست که دوران پسا-آیفون رو استارت می‌زنه، نه‌تنها از لحاظ سخت‌افزاری جلب‌توجه می‌کنه بلکه در زمینه‌ی نرم‌افزار هم حرف‌های زیادی برای گفتن داره.

هدست واقعیت ترکیبی اپل دستگاهی پریمیومه که از ترکیب شیشه، آلومینیوم و فیبر کربن استفاده می‌کنه. این دستگاه برای برقراری ارتباط، تماشای ویدیو، تجربه‌ی بازی و افزایش بهره‌وری کاربرد داره.

هدست اپل، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی رو ترکیب می‌کنه. قابلیت‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی ازطریق دو نمایشگر پرنور ۴K از نوع میکرو OLED به‌نمایش درمیاد و دوربین‌های خارجی با فعال‌سازی حالت Pass-Through دست‌یابی به قابلیت‌های واقعیت افزوده رو امکان‌پذیر می‌کنه.

اپل ادعا داره هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro یک «کامپیوتر مکان‌مند انقلابی» هستش به‌شیوه‌ای یکپارچه دنیای واقعی و دیجیتالی رو ترکیب می‌کنه. هدست اپل شبیه عینک اسکیه و همونطور که در شایعه‌ها اعلام شده بود باتری مجزا داره و توسط چشم، دست و صدا کنترل می‌شه.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در کنفرانس WWDC 2023 گفت رونمایی ویژن پرو به‌معنی «آغاز عصری جدید برای صنعت رایانش است.» او در ادامه اضافه کرد: «درست همون‌طور که مک ما رو با رایانش شخصی و آیفون ما رو با رایانش موبایلی آشنا کرد، ویژن پرو ما رو با رایانش مکان‌مند (فضایی) آشنا می‌کنه.»

اپل ادعا داره ویژن پرو در وهله‌ی اول دستگاهی واقعیت افزوده هستش، اما کاربر می‌تونه ازطریق دکمه‌ای چرخان به اسم Digital Crown در بین حالت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی جابه‌جا بشه.

برخلاف سایر هدست‌های بازار، در ویژن پرو خبری از کنترلر مجزا نیست و می‌تونید با نگاه به آیکون‌ها، اونا رو انتخاب کنید.این شما رو یاد فیلم های علمی تخیلی نمیندازه؟ همچنین می‌تونید با دستتون، آیکون‌ها رو نگه دارید و در صفحه اسکرول کنید.

به‌علاوه امکان انجام کارهای مختلف با فرمان صوتی وجود داره. هدست ویژن پرو از لوازم جانبی بلوتوثی پشتیبانی می‌کنه و امکان متصل کردن مک به اون وجود داره. 

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو به پنل جلویی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی مجهزه و تعداد زیادی حسگر و دوربین داره. این محصول در بخش داخلی‌اش از دو نمایشگر استفاده می‌کنه و در زیر بدنه‌اش به کامپیوتری مجهزه که با فن خنک می‌شه. به گفته‌ی اپل، دو نمایشگر micro-OLED ویژن پرو «وضوح فوق‌بالا» دارن و مجموعا ۲۳ میلیون پیکسل رو در خودش جا داده‌.

اپل می‌گوید که ویژن پرو طراحی ماژولار دارد و با اشکال مختلف صورت سازگار می‌شود. هدبند طراحی دندانه‌دار دارد و در پشت سر قرار می‌گیرد.

برند زایس المان لنزهای ویژه‌ای تولید کرده که با آهنربا به هدست متصل می‌شن. اینجوری افرادی که از عینک استفاده می‌کنن هم میتونن با هدست کار کنن . هدست ویژن پرو به باتری خارجی مجهزه که تا دو ساعت انرژی تأمین می‌کنه و کاربر باید اون رو  داخل جیبش بذاره. در صورت اتصال مستقیم به برق، هدست تا یک روز کار میکنه. هدست ویژن پرو از پردازنده‌ی M2 به‌همراه تراشه‌ی جدیدی به نام R1 استفاده می‌کنه.

اپل میگه استفاده از هدست باعث نمی‌شه که از افراد دور و برتان دور بشید و فاصله بگیرید. این هدست به سیستمی به نام EyeSight مجهزه  که چشم شما رو روی شیشه‌ی خارجی نمایش میده.

اگه مشغول استفاده از حالت واقعیت مجازی باشید، تصویری درخشان روی شیشه‌ی خارجی نقش می‌بنده تا بقیه بفهمن که نمی‌تونید اونا رو ببینید.

هدست واقعیت ترکیبی اپل اپ استور کاملا جدیدی داره که در اون می‌تونید اپلیکیشن‌ها و محتواهای تولیدشده توسط توسعه‌دهندگان رو پیدا کنید. این هدست واقعیت ترکیبی «صدها هزار» اپلیکیشن آیفون و آیپد رو اجرا می‌کنه.

هدست واقعیت ترکیبی اپل با اسکن چهره، نسخه‌ای مجازی از شما رو می‌سازه. این دستگاه با بهره‌گیری از سیستم Pass-Through به شما امکان میده که دنیای واقعی رو به‌صورت تمام‌رنگ ببینید و آیتم‌های سه‌بعدی دیجیتالی رو وارد دنیای واقعی کنید. برای مثال می‌تونید آیتم‌ها رو از داخل آی‌مسیج به درون دنیای واقعی بکشونید.

وقتی از راه دور با دوستتون حرف می‌زنید، می‌تونید با بهره‌گیری از فناوری صدای مکان‌مند (Spatial Audio) کارهایی مثل چینش افراد حاضر در فیس‌تایم رو انجام بدید.

همچنین می‌تونید ازطریق دوربینی سه‌بعدی، ویدیوها رو ضبط کنید. اپل می‌گه هدست واقعیت ترکیبی این شرکت بهترین روش برای تماشای فیلم و سریال از سرویس‌هایی مثل اپل تی‌وی پلاس و دیزنی پلاسه.

هدست اپل سال‌ها ست که مراحل توسعه رو پشت سر میذاره و بارها با تأخیر مواجه شده. ویژن پرو مهم‌ترین میراث دوران رهبری تیم کوک محسوب می‌شه و سرآغاز ورود اپل به بازار دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ست.

هدست اپل فناوری ویژه‌ای به اسم Optic ID داره که عنبیه‌ی چشم رو اسکن می‌کنه تا صرفا شما بتونید از دستگاه استفاده کنید. Optic ID چیزی شبیه فیس ID آیفونه.

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو ۳٬۴۹۹ دلار قیمت داره و «اوایل سال ۲۰۲۴» عرضه می‌شه. در ابتدا این محصول صرفا روانه‌ی بازار آمریکا خواهد شد و سپس در دسترس کاربران سایر مناطق هم قرار خواهد گرفت.

ویژگی های فنی دستگاه

 
وزن
جنس
رنگسفید
 
پلتفرماختصاصی
 
اتصالات
میکروفن داخلیمیکروفن شش‌گانه
صدای داخلیصدای سه‌بعدی
 
سایر ویژگی‌ها– تراشه R1 برای پردازش اطلاعات دوربین و حسگرها- جابه‌جایی بین حالت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از طریق دکمه‌ی چرخان Digital Crown- فناوری EyeSight برای نمایش چشم کاربر روی شیشه‌ی خارجی هدست- فناوری Pass-Through برای ورود آیتم‌های سه‌بعدی دیجیتالی به دنیای واقعی- فناوری Optic ID برای اسکن عنبیه‌ی چشم- امکان ضبط سه‌بعدی ویدیو
باتری۲ ساعت شارژدهی
اقلام همراه– پک باتری- دفترچه راهنما
 
کنترلراز طریق دست، چشم و صدا
 
سنسورها۵ سنسور برای سنجش حرکت
فضای قابل تشخیص۱۲ دوربین برای هدست
 
نوع لنز
فاصله کانونی
قطر لنز
 
نوع نمایشگرMicro OLED
رزولوشنرزولوشون ۴K برای هر چشم (۲۳ مگاپیکسل)
رفرش ریت
زاویه دید
 
کارت گرافیکاپل GPU
پردازندهApple M2
حافظه
خروجی ویدیویی
اتصالاتامکان اتصال به دستگاه‌های اپل
سیستم عاملvisionOS
سازگار با گوشی
حداقل سایز گوشی
حداکثر سایز گوشی
17 و حواشی
نوشته قبلی

نمایشگر سری آیفون ۱۷ با تغییرات بزرگی همراه خواهد شد

نوشته بعدی

چگونه از اطلاعات آیفون روی آی‌کلاد بکاپ بگیریم؟

اپ از ایکلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید