مقایسه مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با نسل قبل

جدیدترین مک بوک پرو‌های اپل به پردازنده‌های قوی‌تری مجهز شده‌اند اما تفاوت های دیگر این مدا با مدل های قبل چیست؟ 
 

اپل در صبح روز سه شنبه نهم آبان به وقت ایران، از جدیدترین نسخه‌های مک بوک پرو و قوی‌ترین پردازنده‌ی خود پرده برداشت و به رسم به‌روزرسانی‌های گذشته، آن‌ها را با نسل‌های پیشین محصولات خود مقایسه و بخش‌های بهبودیافته را معرفی کرد.

اما به غیر از پردازنده قوی‌تر، دیگر کدام بخش‌ها ارتقا یافته‌اند و پیشرفت کرده اند؟ آیا جنس بدنه و ظرفیت باتری نیز تغییر کرده‌؟ 

تفاوت‌های مک بوک پرو جدید با نسل قبلی

بزرگ‌ترین و مهم ترین تفاوت بین دو نسل آخر مک بوک پرو، تراشه به‌کار رفته در آن‌ها است. همانطور که می‌دانید نسخه‌ی قدیمی‌تر از پردازنده M2 پرو و M2 پرو مکساستفاده می‌کند که در بنچمارک‌ها و تست‌های مختلف، بسیار قدرتمند ظاهر شد. حالا مک بوک پروهای جدید دارای پردازنده جدید و بهبودیافته M3 هستند.

تراشه‌های سری M2 حداکثر دارای ۱۲ هسته CPU و ۱۹ هسته GPU هستند و تا ۹۶ گیگابایت حافظه رم یکپارچه را پشتیبانی می‌کنند. به گفته‌ی اپل، این پردازنده‌ی چندرشته‌ای تا ۲۰ درصد از پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای M1 Pro سریع‌تر است.

تراشه‌های جدید M3 پردازش کارها و وظیفه‌ها را به مرحله جدیدی می‌برند که پیش از این هیچ پردازنده‌ای در این سطح و قدرت نبوده است. استفاده از فناوری ۳ نانومتری در ساخت این تراشه، که درست همان فناوری استفاده‌شده در آیفون ۱۵ پرو است، مک بوک های جدید را برای پردازش‌های سنگین‌تر آماده می‌کند.

از آن جایی که M2 به خودی خود قدرت بسیار زیادی داشت، اپل تصمیم گرفت تا در تراشه M3 تمرکز بیشتر را روی بخش گرافیکی آن بگذارد. حالا GPU با فناوری جدید Dynamic Caching قادر است از حافظه محلی در پردازش‌ها استفاده کند؛ بنابراین دقیقاً همان مقداری که نیاز است را برای اجرای هر برنامه در نظر می‌گیرد تا عملکرد آن به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

چنین قابلیتی در کنار پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه یکپارچه، امکان پردازش‌های گرافیکی پیچیده‌تری را در اختیار M3 قرار می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رهگیری پرتو سخت‌افزاری اشاره کرد.و البته ابن قابلیت امکان ران کردن بازی های گرافیکی را به ما میدهد. رهگیری پرتو باعث می‌شود مک بوک پرو عملکرد بسیار بهتری در اجرای بازی‌های AAA و سطح بالا داشته باشد.

m3
اجرای بازی Lies Of P روی مک بوک پرو M3

چنین ترکیبات و ساختاری به برنامه‌های حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا ۲٫۵ برابر رندر سریع‌تری نسبت به مدل‌های M1 داشته باشند که در نوع خود، ارتقاء چشمگیری است. تراشه‌های M3 در بخش پردازشی حدود ۱۵ درصد سریع‌تر از تراشه‌های M2 و حدود ۳۰ درصد سریع‌تر از M1ها هستند. M3 استاندارد، دارای پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته است در حالی که تراشه M3 Pro پردازنده مرکزی ۱۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای دارد و در این زمینه تا ۴۰ درصد از M1 سریع‌تر است.

پرقدرت‌ترین عضو خانواده M3 نیز تراشه M3 Max است که پردازنده مرکزی ۱۶ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۴۰ هسته‌ای دارد که تا ۸۰ درصد از M1 Max دو سال پیش سریع‌تر است. 

تفاوت دیگری که باعث اثبات برتری سری جدید لپ تاپ های مک بوک پرو می‌شود، عمر باتری آن‌هاست. اپل به طور ویژه از عمر باتری ۲۲ ساعته فقط با یکبار شارژ حرف زده که ادعای بزرگی است و شارژدهی لپ‌ تاپ‌ها را هم‌رده با گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی می‌کند. البته این ادعای اپل، مربوط به شارژدهی هنگام تماشای فیلم است، عددی که در نسل قبلی مک بوک پرو ها برابر ۱۷ ساعت بود!

مک بوک پروهای جدید با رنگ خاص به نام Space Black رونمایی شدند که به نوعی جایگزین رنگ Space Gray در این مدل‌ها شده است و تفاوت دیگری نسبت به مدل‌ قبلی محسوب می‌شود.

شباهت‌های مک بوک پرو جدید با نسل قبلی

 

همانطور که اشاره شد تفاوت در بخش‌های مختلف پردازشی کاملا واضح و مشخص است؛ اما وقتی به ابعاد دیگر مک پرو جدید و مدل قبلی آن نگاه میکنیم، تقریباً همه چیز را شبیه به هم می‌یابیم.

دوربین وب‌کم درست مانند نسخه‌ی قبلی در بریدگی بالای صفحه قرار دارد و صفحه‌نمایش نیز دقیقاً همانی است که در مک بوک پرو M2 استفاده شده؛ اما می‌تواند هنگام نمایش محتوای SDR به روشنایی ۶۰۰ نیت دست پیدا کند که ۲۰ درصد بیشتر از نسل قبل است. همچنین خبری از پشتیبانی جدید از فیس‌آیدی یا فناوری Centre Stage که در آیپدهای جدید قرار گرفته بود نیست.

در بخش پورت‌ها نیز همان پورت‌های قبلی مانند HDMI، کارت‌خوان SD و کانکتور مگ‌سیف قرار دارند که در کنار اسپیکر توانمند، مجموعه‌ی خوبی را رقم می‌زنند.

قیمت مک بوک های جدید در مقابل نسل قبل

قیمت مک بوک پروهای ۱۴ اینچی دارای تراشه M2 Pro در کانفیگ پایه از ۱٬۹۹۹ دلار شروع می‌شود که این قیمت در مدل‌های ۱۶ اینچی به ۲٬۴۹۹ دلار می‌رسد. در برار قیمت کانفیگ پایه مک بوک پرو ۱۴ اینچ با پردازنده M3 از ۱٬۵۹۹ دلار شروع می‌شود و در کانفیگ M3 Pro به ۱٬۹۹۹ دلار می‌رسد، دقیقا مانند نسل قبل بدون هیچ تغییری!

قیمت مک بوک‌ پرو ۱۶ اینچی جدید نیز از ۲٬۴۹۹ دلار شروع می‌شود و از این نظر تفاوتی با نسل قبل ندارد اما در بالاترین کانفیگ با تراشه M3 Max، به قیمتی بالغ بر ۷٬۲۰۰ دلار می‌رسد .

اگر یکی از مک بوک‌های دارای پردازنده اینتل و سری‌های M1 را دارید، شاید با خرید مک بوک‌های جدید بتوانید سرعت و عملکرد بالای تراشه‌های M3 را بهتر درک کنید اما اگر مک بوکی با تراشه M2 دارید، بهتر است تا روزی که احساس نیاز پیدا نکردید لپ تاپ خود را تعویض نکنید چون در عمل، تفاوت خاصی حس نمی‌کنید.
بوی های جدید اپل
نوشته قبلی

مدل پایه مک بوک پرو ۱۴ اینچ، یک درگاه USB-C کمتر از مدل‌های دیگر دارد

نوشته بعدی

اپل مراسم Scary Fast را با این اپلیکیشن رایگان آیفون ضبط کرد

apple scary fast event

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 8 =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید