یک توسعهدهنده میگوید که مدیران ارشد اپل باید نسبت به بازیها اشتیاق داشته باشند و به این حوزه احترام زیادی بگذارند، اما ظاهراً داخل اپل چنین ذهنیتی وجود ندارد. او میگوید اپل به همان اندازه که روی حوزهی موسیقی و فیلموسریال سرمایهگذاری میکند، به حوزهی بازی اهمیت نمیدهد.
اپل آرکید از همان ابتدا بهعنوان راهکاری برای کمک به بازیسازان گوشی آیفون معرفی شد. آمار نشان میداد در سالهای آغازین، اکثر بازیهای منتشرشده در آرکید سودده بودند.
همزمان با انتقاد برخی از توسعهدهندگان، یک بازیساز میگوید که اگر اپل آرکید وجود نداشت، بقای شرکتش ممکن نبود: «با وجود نقصهایش، بسیار خوشحالیم که آرکید وجود دارد. این سرویس باعث دیده شدن بازیهای پریمیوم روی موبایل شده است.»
گزارش جدید موبایلگیمر ادعا میکند میزان پرداختیِ سرویس اپل آرکید به بازیسازان طی سالهای اخیر روند نزولی داشته است و این اتفاق از سال ۲۰۲۰ شروع شد. افزونبر پرداختهای اولیه، پاداش توسعهدهندگان نیز افت کرده و ظاهراً اپل هیچ توضیحی دربارهی نحوهی محاسبهی دستمزد نمیدهد.
بر اساس سیاستهای اپل، بازیهای نسبتاً کوتاه و بازیهای مستقل پریمیوم معمولاً پول کمتری نسبت به بازیهایی که در بلندمدت مورد توجه قرار میگیرند کسب میکنند. برخی از توسعهدهندگان رابطهی خود را با اپل خوب ارزیابی کردهاند اما عدهای دیگر میگویند شرکت تولیدکنندهی مک بوک و اپل واچ رفتار «کینهتوزانه» دارد.
شماری از توسعهدهندگان از دشوار بودن روند دریافت حمایت تبلیغاتی اپل سخن گفتهاند و ادعا کردهاند که قرار گرفتن در بنرهای اپ استور تقریباً غیرممکن است. یک توسعهدهنده میگوید: «ما اساساً باید برای برجسته شدن از سوی اپل، التماس کنیم. دریافت آن بنر در بالای صفحه مثل استخراج خون از سنگ است.»
اپل در سال ۲۰۲۱ تغییراتی چشمگیر در اپل آرکید ایجاد کرد و سراغ لغو تعداد زیادی از پروژهها رفت. برخی از توسعهدهندگان میگویند که احتمالاً ورود جدی نتفلیکس به حوزهی سرویسهای استریم بازی، اپل را به اعمال تغییرات دیگری در سرویس آرکید ترغیب میکند.