مقایسه آیفون ۱۵ و ۱۶ ! چه تغییراتی داشته است؟

مقایسه آیفون ۱۵ و ۱۶

در این مقاله آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ را با هم مقایسه میکنیم تا ببینیم عمده تغییرات درمحصول جدید اپل چه چیز هایی می باشد؟

مقایسه آیفون ۱۵ و ۱۶ ! چه تغییراتی داشته است؟ در جواب باید گفت شرکت اپل به تازگی از مدل جدید آیفون ۱۶ رونمایی کرد که می توان به تغییرات در ظاهر، ظهور هوش مصنوعی اپل و همچنین افزوده شدن دکمه جدید که در ادامه به آن می پردازیم اشاره کرد. در این مقاله روی مدل معمولی آیفون تمرکز داریم. در ابتدا باید گفت مدل پایه آیفون با حافظه ۱۲۶ به قیمت ۷۹۹ دلار ارزانترین مدل آیفون در رده خود همچنان باقی است  این یک خبر خوب است در مقابل سایر برند ها که افزایش قیمت داشته اند.

مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵ در یک قاب

مقایسه کیفیت طراحی وصفحه نمایشگر آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶

آیفون ۱۶ نسبت به مدل آیفون ۱۵ از نظر ابعاد همان ۶٫۱ اینچ را داراست. قاب آلومینیومی با لبه های گرد که در پشت با روکش مات پوشیده شده.

در مدل آیفون ۱۶ بر خلاف مدل قبلی دوربین ها همانند آیفون ۱۱ و ۱۲ را شاهد هستیم در صورتی که در مدل قبلی دوربین ها در یک مربع و در خلاف هم در گوشه اضلاع دوربین ها قرار گرفته بودند. البته چیدمان لنزها به صورت خطی برای کمک به ویژن پرو (Vision Pro )  همان فرمت ویدیویی سه بعدی نیز می باشد. در فناوری Spatial Video  نیاز است لنز ها در یک خط قرار بگیرند.  

دکمه های فیزیکی جدید آیفون ۱۶

نسبت به مدل قبلی دو تغییر چشمگیر در دکمه های آیفون مشاهده می شود . اول دکمه اکشن باتن جدید که جایگزین سوئیچ بی صدا در مدل آیفون ۱۵ شده است . این دکمه در بالای دکمه های صدا قرار دارد و قابلیت این را دارد تا شما تعیین کنید که با زدن آن چه اتفاقی از جمله بی صدا شدن آیفون ۱۶ رخ دهد.

دکمه دوم کنترل دوربین یا همان Camera Control  می باشد. این دکمه در پایین سمت راست زیره دکمه پاور قرار گرفته است. شما با استفاده از این دکمه شاتر دوربین می توانید با یک فشار خفیف فکوس نمایید یا با لمس و حرکت روی آن زوم و یا زوم بک نمایید که کار را برای عکاسی با آیفون ۱۶ بسیار لذت بخش خواهد کرد.

پورت اتصال تغییری در اندازه و مدل نداشته است و همان مدل قبلی می باشد و همچنان یک پورت حفاظت از گرد و غبار با استاندارد IP68  را شاهد هستید. در آیفون ۱۶ همانند مدل ۱۵همچنان شاهد اتصال پورت usb2  بوده که در نسخه های پرو هردو مدل متفاوت هستند و از usb3 پشتبانی می شود.

درمورد صفحه نمایش همچنان در آیفون ۱۶ از صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی OLED با حداکثر ۲۰۰۰ نیت روشنایی است و تنها تغییر خوب کاهش حداقل نیت به عدد ۱ است که در شب بسیار میتواند مفید باشد.همچنین مصرف انرژی بهینه‌تر، روشنایی بیشتر و فناوری میکرولنزرا دارا می باشد. افزودن یک شیشه پوشش سرامیکی که نسبت به مدل قبلی سخت تر است نیز جزو تغییرات این صفحه نمایش است. همچنان نمایشگر آیفون ۱۶ همانند مدل قبلی با فرکانس ۶۰ هزار هرتز کار میکند و انتظار از ProMotion  ۱۲۰ هرتز را احتمالا در آیفون ۱۷ شاهد خوایم بود.

مقایسه رنگبندی آیفون ۱۵ و ۱۶

امسال، رنگ‌های آیفون ۱۶ نسبت به رنگ‌های ملایم سال گذشته به‌طور قابل توجهی زنده‌تر شده اند. در اینجا یک مقایسه مختصر بین رنگ های آیفون های امسال و سال گذشته را مشاهده می کنید.

آیفون ۱۶ در اولترامارین بسیار پر جنب و جوش تر از آیفون ۱۵ در رنگ آبی است.

رنگ سفید در آیفون ۱۶٫ سری آیفون ۱۵ رنگ سفید را ارائه نمی دهد.

گزینه سبز نیز عمیق تر و اشباع تر از سبز در نسخه قبلی است.

صورتی روشن، پر جنب و جوش و در چهره شماست، در مقایسه با صورتی ملایم در آیفون ۱۵

رنگ مشکی در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ تقریباً یکسان است.

مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵ در عملکرد و نرم افزار

آیفون جدید و تراشه جدید

در آیفون ۱۶ از تراشه جدید A18 که جایگزین تراشه قدیمی A17 است بهره می برد. این تراشه بر اساس فناوری نسل دوم  ۳ نانومتری ساخته شده است که در زمان عرضه آن هیچ گوشی موبایل دیگری از این فناوری ساخته نشده است.

این چیپست جدید اولین تراشه ای است که بستری مناسب برای بهینه سازی هوش مصنوعی که امسال بسیار مورد توجه اپل بوده استفاده شده است. Apple Intelligence چیزی است که در نسل جدید وجود دارد و باید منتظر عملکرد آن باشیم.

همچنین آیفون ۱۶ دارای افزایش ۲ واحد در رم گوشی نسبت به مدل آیفون ۱۵ بوده که دارای ۸ گیگابایت رم است. احتمالا این افزایش رم در استفاده از هوش مصنوعی بسیار تاثیر گذار است.

مشخصات آیفون ۱۵ آیفون ۱۶
اندازه ۶٫۱ اینچ ۶٫۱ اینچ
تغییرات ظاهری دکمه بی صدا دکمه اکشن و دکمه دوربین
پردازنده تراشه A16 بایونیک تراشه A18 اپل
ظرفیت رم ۶ گیگابایت ۸ گیگابایت
پشتیبانی از هوش مصنوعی ندارد دارد
فضای ذخیره سازی ۱۲۸ /۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ /۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت
طراحی دوربین طراحی مورب دوربین با چینش عمودی جدید
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل ۴۸ مگاپیکسل
سایر دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با پشتیبانی از ماکرو
عمر باتری ۲۰ ساعت پخش ویدیو ۲۲ ساعت پخش ویدیو
شارژ شارژ سیمی با ظرفیت ۲۰ وات
مگ سیف با ظرفیت ۱۵ وات
شارژ سیمی با ظرفیت ۴۰ وات
مگ سیف با ظرفیت ۲۵ وات
رنگبندی آبی، مشکی، سبز، صورتی، زرد اولترامارین، مشکی، سبز، صورتی جدید، سفید

 

مقایسه دوربین آیفون ۱۶ و ۱۵ معمولی

واضح ترین مورد در تغییرات دوربین آیفون ۱۶ دکمه فیزیکی آن می باشد در آیفون ۱۵ وجود نداشته است. البته این دکمه از نوع خازنی است بدان معنا که تنها با ضربه انگشت فعال می شود و نگرانی آن را نخواهید داشت که در جیب شما عمل کند. همچنین قابلیت سفارشی سازی با برنامه های مختلف دوربین را دارا می باشد.

نیم فشار در دکمه دورین به شما اجازه فکوس یا نوردهی را می دهد و فشار کامل عمل عکاسی یا ضبط ویدیو را انجام خواهد داد. با لمس دکمه دوربین به سمت های متفاوت امکان زوم کردن را دارید . همچنین با این مورد میتوانید بین فیلتر ها انتخاب کرده و یا تاری پس زمینه را برای پرتره ها کنترل کنید.  در کل این موضوع بسیار خوش آیند است که به سرعت تمام میتوانید لحظات مهم زندگی را عکاسی یا فیلمبرداری کنید.

شگفت انگیز ترین تغییر دوربین آیفون ۱۶ مجهز شدن به لنز ۴۸ مگاپیکسلی نسبت به ۱۲ مگا پیکسلی در مدل آیفون ۱۵ می باشد. دیاگفرام دوربین همان f/1.6  بوده و تغییری نداشته است و توانایی در زوم ۲ برابری بدون افت در تغییر سنسور را دارا می باشد.

دوربین فوق سریع آیفون ۱۶همان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم سریعتر f/2.4 نسبت به قبلی f/2.2 می باشد که اجازه ورود نور بیشتری را می دهد. نکته مهم افزودن حالت ماکرو به عکاسی است که تا به حال در مدل های پایه وجود نداشت.

نکته جالب در مورد عکاسی کیفیت بالاتر تصاویر و با توجه به وجود هوش مصنوعی و نرم افزار جدید قابلیت های جدیدی را شاهد خواهید بود. تغییر اندازه هوشمند و حرکت هوشمند اشیا در عکس ، قابلیت حذف وادیت با هوش مصنوعی در عکس ها را شاهد هستیم .

در مورد کیفیت ویدیو های آیفوم ۱۶ شاهد Spatial Video  و Spatial Photo  هستیم که مناسب برای تماشا با دوربین های ویژن پرو می باشد.

مقایسه کیفیت صدا وبازخورد های لمسی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵

در مورد کیفیت صدا میکروفن آیفون ۱۶ برای سازگاری بیشتر با هوش مصنوعی ارتقا یافته با نرخ سیگنال به نویز بالاتر و ضد آب، طراحی شده است . همچنین با کیفیت بالای لمسی صفحه نمایشگرهای قبلی عملا ضعفی برای ارتقا مشاهده نمیشد.

مقایسه عمر باطری و شارژ آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ معمولی

ظرفیت باطری آیفون ۱۶ به عدد ۳۵۶۱ میلی آمپر رسیده و نسبت به باطری آیفون ۱۵ که ۳۳۴۹ آمپر بود به میزان ۶ درصد افزایش داشته است . همچنین فناوری باتری انباشته (Stacked Battery) برای افزایش تراکم انرژی و طول عمر بیشترمورد استفاده قرار گرفته است، که در مورد آیفون ۱۵ از تکنولوژی باتری تک لایه استفاده می شد. همچنین شارژ سیمی آیفون ۱۶ معمولی به ۴۰ وات رسیده که ۴۸ درصد رشد داشته است . همچنین در شارژ بیسیم به ۲۰ وات تغییر داشته که در نسخه آیفون ۱۵ این عدد ۱۵ وات بود و شاهد رشد ۳۳ درصدی هستیم. البته برای بهره‌برداری از شارژ سریع باید شارژر بی‌سیم را به یک خروجی حداقل ۳۰ وات متصل کنید. همچنین آیفون ۱۶ از استاندارد Qi2 نیز پشتیبانی می‌کند.

در آیفون ۱۶ جدید میتوانید ۲۲ ساعت ویدیو تماشا کنید که نسبت به مدل قبلی ۲ ساعت افزایش داشته است. اما در پخش صدا اپل همان ۸۰ ساعت قبلی را اعلام کرده که تغییری نداشته است.

114225 567 e1725904369294
نوشته قبلی

پوشش خبری کنفرانس اپل ۲۰۲۴

نوشته بعدی

مقایسه اپل واچ ۹ و اپل واچ ۱۰

مقایسه اپل واچ 9 و اپل واچ 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شش =

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

یا

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید